Győr

Így üzemeltess menő webáruházat!

Így üzemeltess menő webáruházat!

Továbbra is pörög a hazai e-kereskedelem, ami nem csak a meglévő webáruházak teljesítményét segíti, hanem hozzájárul az újak megnyitásához is. 

Az előző éveket a növekedés ütemének gyorsulása jellemezte, most inkább lineáris növekedésről beszélünk; a 2018-as évre 16-18 százalékos bővülést várhatunk, ami messze megelőzi az európai piacok átlagát.

E-commerce szakértők szerint a magyar e-kereskedelem növekedése igazi sikertörténet, az öntömjénezés ideje azonban még nem jött el. Míg Németországban hozzávetőlegesen 175 ezer, Nagy-Brittaniában 108 ezer, Hollandiában 82 ezer webáruház működik, addig Magyarországon ez a szám 13 ezerre tehető.

A mutatószámok és tendenciák igen szép jövővel kecsegtetik a hazai e-kereskedőket. 2017-ben a vásárlási gyakoriság növekedése 11,2% volt, ami jelentősen megelőzte az online vásárlói bázis 3,9%-os növekedését. Ez az összefüggés pozitív előjel a kereskedők számára, hiszen jól mutatja a hazai e-kereskedelem potenciálját. A szektor árbevételének 18 százalékos növekedése mellett ez az összefüggés lehet a hazai e-kereskedelem hajtóereje. A mostani környezet kedvez az új webáruházak indításának, az egyre növekvő konkurenciaharc azonban tudatos megoldásokat kíván.

A nagyok túltolják az akciókat
Az ár szerepe továbbra is meghatározó a vásárlókért folytatott versenyben. A piac legnagyobb szereplői egymást túllicitálva igyekeznek vonzóbbnál vonzóbb ajánlatokkal növelni a bevételeiket. Esetükben rendelkezésre áll az akciók finanszírozására fordítható tőke, gyártói és beszállítói kapcsolat, valamint az akciókat támogató marketing gépezet. A kisebb szereplők csak a profitráta beáldozásával képesek versenyre kelni, így számukra a piacszerzésnek ez a módja hosszútávon végzetes következménnyel járna.

Míg az Extreme Digital két Fekete Péntekkel és többszöri Őrült Héttel várja a vásárlókat, a kis szereplők képtelenek versenyre kelni az ilyen mértékű leárazásokkal.
Az online vásárlási gyakoriság folyamatos növekedése, illetve az e-kereskedelem egyéb mutatószámai azt is megmutatták, hogy a vásárlói elvárások már nem kizárólag az ár kérdésére korlátozódnak. A vásárlási preferenciaként említhető ár mellett egyre inkább megjelenni látszanak azok a vásárlói elvárások, amelyek a szolgáltatási minőséghez és a kapcsolt szolgáltatásokhoz köthetők.

Forgalmi források tudatosan
A hazai e-kereskedők egyre tudatosabban élnek a különböző marketingeszközökkel, illetve az online vevőszerzést szolgáló lehetőségekkel. Néhány évvel ezelőtt az online marketing kimerült a „reklámozásban”, ma viszont már a forgalmi források tudatos kezelése a jellemző. Az e-kereskedők ma már követik az egyes forgalmi források árbevételét, konverziós rátáját, átlagos kosárértékét, illetve a források megtérülését. Ez a tudatosság szükséges ahhoz, hogy az erősödő konkurenciaharcban versenyképesek és profitképesek maradjanak.

A kisebb webáruházak jellemzően az ingyenes és fizetett keresési forgalomban látják a boldogulás kulcsát. A SEO vagy keresőoptimalizálás ma már egyáltalán nem ismeretlen kifejezés az e-kereskedők előtt; sokan a világhálón található információk alapján maguk próbálkoznak a látogatottság növelésével. A fizetett hirdetések kapcsán már csökken a vállalkozó kedv; míg a SEO eredménytelenségéből adódó veszteségeket bátran kockáztatják, a PPC kampányokra fordított hirdetési keretet kevésbé szívesen teszik kockára.

Az ár-összehasonlító oldalakban rejlő lehetőségeket elsősorban a közepes és nagyobb erőforrással rendelkező webáruházak igyekeznek kihasználni. Összességében a hazai e-kereskedők mintegy harmada van jelen ezeken az oldalakon. Noha sokak számára a legfőbb forgalmi forrást, illetve a magas konverziós rátának köszönhetően az árbevétel jelentős hányadát eredményezik, sokan ódzkodnak tőlük a magas kattintási árak miatt.

Mások a hírlevélküldésben látják a megoldást, de az egyre szigorúbb és bonyolultabb adatvédelmi és adatkezelési előírások sokakat elrettentenek. A közösségi média erejét érdemes kihasználni, azonban ez a módszer is kreativitást és sok-sok munkaórát igényel. Annyi azonban bizonyos, a webáruház minél több forgalmi forrásra támaszkodik, annál nagyobb védelmet élvez egy-egy forrás gyenge teljesítménye esetén.