Fogynak az utakról a roncsautók

Akár százezer forintos nagyságrendű számlát is kaphat az az autós, aki csak úgy „elhagyja” valahol már használhatatlan járművét. Pedig a forgalomból való végleges kivonás eddig se volt drága, idén pedig már díjmentes.
Ezekben a hetekben megnövekedett a győri okmányirodában azoknak az ügyfeleknek a száma, akik már használt gépjárművüket véglegesen kívánják kivonatni a forgalomból. Minden év hasonló időszakában így van ez, amikor közeleg a súlyadó befizetésének határideje. De ettől függetlenül is mind többen vannak, akik véglegesen igyekeznek megszabadulni túlkorossá váló Wartburgjuktól, Trabantjuktól, Skodájuktól...

„ Megvan", ha ellopták is...

Úgy tűnik azonban, még mindig nem elegen figyelmesek. Pedig, ahogy Hestenczné Kiss Mária, az okmányiroda csoportvezetője mondja, idén már díjtalan a hivatali eljárás, igaz, eddig sem volt drága, 1500 forintba került a forgalomból való végleges kivonás. (Az ideiglenes most is annyi.)
Talán sokan nincsenek tisztában vele, hogy a járművet akkor is ki kell vonatni a forgalomból, ha teljesen használhatatlan, ha mondjuk kiégett, ha már mindent elloptak róla, vagy akár az egész autót ellopták, akár külföldön is. Amíg ugyanis a nyilvántartásban szerepel a jármű (márpedig a központi nyilvántartóban is csak tizenöt év után kerülnek archívumba az adatai), addig „ketyeg" például a felelősségbiztosítás díja, amit az okmányirodának is számon kell tartania, s fizetni kell a súlyadót is.

Bevált a győri módszer

A roncsautók jó része elhagyottan a közterületeket tarkítja. Eltüntetésükre tavaly akció indult Győrben, méghozzá sikerrel. A módszer iránt, mint Cseh Ferenctől, a közterület-felügyelet vezetőjétől tudjuk, az ország több városából érdeklődtek már, most éppen Szolnokon kívánják alkalmazni.

A győri közterületekről tavaly – a szükséges és nem is egyszerű procedúrák után – 54 roncsautót szállíttattak be az önkormányzattal szerződést kötött Alcufer telepére. Ebből tíznek a sorsa lett végleges, vagyis bontás, miután semmiféleképpen nem lehetett azonosítani tulajdonosukat. A többi 44 autó még ott áll a telepen – számlájuk pedig csak gyarapodik. Egyelőre az önkormányzat rovására, amely aztán természetesen továbbítja majd a jármű utolsó, nyilvántartás szerinti jogos tulajdonosának. Jelenleg 17 ügyvédi levél került a bíróságra végrehajtási kérelemmel.


Száznyolcat „figyelnek"

A számla alkalmasint igencsak borsos lehet. Egyhavi közterület-használati díj a háromszoros büntetési tétellel és áfával a belvárosi övezetben 37.300 forint, más övezetekben valamivel alacsonyabb.
Ehhez társul még a jármű elszállításának költsége, ami 12.500 forint, s havi 8–9 ezer forint a telepen való tárolás, őrzés díja... Százezres tételre számíthat, ha valaki nem veszi magának a fáradságot ahhoz, hogy annak rendje-módja szerint kivonatja roncsautóját a forgalomból és maga elszállíttatja a közterületről.

A győri utakon, tereken, parkolókban 108 a „figyelt" roncsautó, vagyis amelyeken például figyelmeztető cédulákat helyeznek el (fényképpel is dokumentálva a későbbi viták elkerülésére), vagy amelyeknek keresik tulajdonosát. Ezek közül 18 már elszállításra vár.

Kisalfold