Körforgalmi rendszerek az Árkádnál

"Magyarország legnagyobb körforgalmát építik Győrben az Árkád Üzletközpont kiszolgálására.
Mint azt egy sajtóbeszélgetésen Daróczi Ferenc projektvezető elmondta, van már tapasztalatuk az ilyen nagy építkezésekben. Budapesten az Örs vezér téren villamosvágányokat és egy aluljárót kellett áthelyezniük, Pécsett az elkerülőút egy szakaszát az Árkád építésekor.

Amikor az Árkád építői Győrött elkezdték a tárgyalásokat a várossal, a polgármester első kérése volt, hogy a környék közlekedési gondjait is oldják meg. Az üzletközpontot építő ECE-csoport ezt vállalta. Az állami és önkormányzati területen mintegy másfél milliárd forintos beruházást valósítanak meg. Vélhetően a városnak erre mostanában nem lett volna külön pénze, pedig a csomópont már elérte a maximális áteresztőképességének felső határát. Daróczi Ferenc projektvezető a Kisalföld kérdésére válaszolva elmondta, most naponta átlagban 30 ezer autó halad át a Fehérvári út, Budai út kereszteződésben a Vámosszabadi felé vezető szakaszon. Az Árkád Üzletközpont előzetes számításaik szerint napi 4–5 ezer autót fogad majd. Ám az ECE a körforgalmat, pontosabban az egész körforgalmi rendszert már úgy terveztette és úgy építteti meg, hogy az napi 60 ezer autót is könnyedén és gyorsan képes legyen átengedni.

Nem volt egyszerű kitalálni, miként lehetséges ez. Bogár Zsolt, a kivitelezési terveket elkészítő Hidro-Plan vezetőtervezője és munkatársai számítógépes szimulációk százait végezték el. Ezekből alakult ki lassan az az első pillantásra furcsa körszerűség, amelyben ha a lámpák esetleg elromolnak, a körforgalmi szabályokat betartva is jól lehet közlekedni.
Bogár Zsolt elmondta: ilyen méretű körforgalmat Magyarországon nem építettek még. Ezért még a hazai szabványban sincs hasonló, sőt, eddig a KRESZ-oktatásban sem igazán beszélhettek róla. Az előrejelző táblákat is csak most tervezik hozzá."

(Forrás:www.kisalfold.hu)