Spórolás a köbön: vége az ingyenes utazásnak?

A költségvetési kiigazítás jegyében a tömegközlekedés ártámogatásán is spórolna a kabinet - értesült a Világgazdaság.
A több minisztériumban is megfogalmazódott szigorítás egyrészt a diákokat érintené. Jelenleg ők 67,5 százalékos kedvezménnyel utaznak bármely viszonylaton, ám a felmerült koncepciók "közös halmaza" értelmében a jövőben csak az iskola és a lakóhely közötti útra járna a támogatás. Egy ötlet azzal enyhítené a szigorítást, hogy a megmaradó kompenzációt némiképp emelné.

A fogyasztóiár-kiegészítés rendszere egyébként a hatályban levő költségvetési törvény egyik passzusa értelmében júliustól úgy változik, hogy az eddigi százalékos dotációt fix összegű kompenzáció váltja fel, utóbbit pedig úgy állapították meg, hogy a két módszer szerint adódó támogatási tétel megegyezzen.

Az intézkedések érintenék a távolságibusz- vagy vasúti bérlettel utazókat is. Előbbinél jelenleg 86, utóbbi esetében pedig 90 százalékos a kedvezmény. A jövőben azonos értékű lenne a két támogatás, ám alacsonyabb a mostaninál.

Érdekesség, hogy az egyik, még futó változat a nyugdíjasok kivételezett helyzetét megszüntetné. Most a 65 év felettiek ingyenesen használhatják a tömegközlekedési eszközöket, ám ha zöld utat kap a verzió, akkor a fix támogatást úgy állapítanák meg, hogy lényegében 90 százalékos kedvezménnyel utazhatnak, vagyis a normál jegy egytizedét nekik is meg kell váltaniuk. Az ötlet pikantériája, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő a választási kampányban a szocialista párt szavazóbázisához tartozó réteg számára az ingyenes közlekedésre jogosító korhatár leszállítása mellett foglalt állást.

A döntő szót a mai, a koalíciós pártok legmagasabb szintű egyeztetésén mondják ki. Ott határoznak arról is, hogy mikor lépnek hatályba ezek az intézkedések. (A lépésekre Veres János pénzügyminiszter a napokban már tett utalást, amikor egyebek mellett a tömegközlekedési kompenzációt is magában foglaló ártámogatások szigorítását jelezte.) Elképzelhető, hogy már szeptember 1-jétől kell a támogatásmérséklés nyomán a mostaninál magasabb tarifákat fizetniük az utazóknak, de nem kizárt, hogy csak 2007 elejétől drágul a közlekedés. Lapunk úgy tudja, a legdrasztikusabb kedvezményszűkítéssel éves szinten néhány tízmilliárd forintot takaríthat meg a büdzsé, ami nem elhanyagolható tétel a 2006-os törvényi előirányzatban szereplő 126 milliárdos fogyasztóiár-kiegészítéshez képest. Ha még az idén bevezetnék a lépéseket, néhány milliárd forintot spórolhatna vele a költségvetés 2006-ban.

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)

Szóljon hozzá!!!